Marga Nasution, Blasteran Indonesia, Diangkat jadi Menteri Besar di Perak, Malaysia - Purba Baru

Post Top Ad

Marga Nasution, Blasteran Indonesia, Diangkat jadi Menteri Besar di Perak, Malaysia

Marga Nasution, Blasteran Indonesia, Diangkat jadi Menteri Besar di Perak, Malaysia

Share This
PURBA BARU ONLINE -- Ahmad Faizal bin Dato Azumu Nasution dilantik menjadi Menteri Besar Negeri Perak, Malaysia.

Pria etnis Mandailing berusia 48 tahun ini dilantik oleh Sultan Perak, Sultan Nazrin Muizzuddin Shah di Istana Iskandariah, Sabtu (12/5/2018).

Ahmad Faizal menjadi Menteri Besar Perak ke-12. Menteri Besar serupa dengan gubernur di Indonesia.

Pelantikan dihadiri Permaisuri Perak, Tuanku Zara Salim; Raja Muda, Raja Jaafar Raja Muda Musa; Raja Dihilir, Raja Iskandar Dzulkarnain Sultan Idris serta Raja Puan Muda, Tuanku Soraya Sultan Abdul Halim.

Turut hadir Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abd Kadir dan isteri, Datin Seri Saripah Zulkifli.

Dia merupakan pengurus Parti Pribumi Bersatu Malaysia (PPBM) Perak. Juga pengurus Pakatan Harapan (PH) Perak.

Dalam Pemilihan Raya Umum ke-14, Ahmad Faisal menang DUN Chenderiang mengalahkan calon dari Barisan Nasional (BN), Choy Sin Heng dan calon PAS, Nordin Hassan dengan mayaritas 4,767 undi.

Beliau juga menang Parlemen Tambun mengalahkan penyandangnya, Datuk Seri Ahmad Husni Mohamad Hanadzlah (BN) dan Muhamad Zulkifli Mohamed Zakaria (PAS) dengan mayaritas  5,320 undi.

Ahmad Faizal mendapat pendidikan awal di Sekolah Rendah Kebangsaan Cator Avenue dan kemudian di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Anderson di Ipoh sebelum melanjutkan pelajaran dalam bidang Kajian Perniagaan di Universiti Edith Cowan, Perth, Australia.

Beliau pernah menjadi Pegawai Khas Kanan Menteri Besar Kedah dan sebelum itu pernah menjadi Pegawai Khas Menteri Kesihatan dan Panel Pemikir Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) Kementerian Komunikasi dan Multimedia.

Pakatan Harapan berjaya membentuk kerajaan negeri Perak menerusi mayaoritas mudah 31 kursi selepas dua ADUN BN menyertai pakatan berkenaan. (sumber)

Tidak ada komentar:

Posting Komentar

Post Bottom Ad

Pages